Jak uczyć HiT? Zebraliśmy teksty źródłowe, propozycje zajęć, filmy i wskazówki.

Pomóżcie nam tworzyć obywatelski HiT

Obywatelski HiT to stale aktualizowana baza materiałów, które pomagają uczyć mądrze i ciekawie. Pomóżcie nam ją współtworzyć.

Czekamy na Wasze programy nauczania, rozkłady treści, scenariusze zajęć i projektów (oraz inne propozycje dydaktyczne), a także sprawdzone i polecane materiały, które wzbogacą naszą bibliotekę Obywatelskiego HiT-u!

Piszcie do nas także , jeśli macie jakieś uwagi co do zawartości i układu treści strony. Wypełnijcie ankietę „Rozwijaj Obywatelski HiT” lub skontaktujcie się przez e-mail: szymon.rebowski@sosdlaedukacji.pl.

Obywatelski HiT powstał dzięki Fundacji im. Batorego i darczyńcom indywidualnym. Dołączcie do nas, wpłaćcie: Stowarzyszenie 61: 82 1500 1777 1217 7008 8552 0000, z dopiskiem „wspieram Obywatelski HiT”.

Podstawa programowa przedmiotu „historia i teraźniejszość”, a także pierwszy dopuszczony do użytku szkolnego podręcznik autorstwa prof. Wojciecha Roszkowskiego budzą poważny niepokój historyków, nauczycieli, rodziców i samych młodych ludzi. Dlatego grupa historyków, nauczycieli i ekspertów organizacji pozarządowych zebrała już istniejące oraz opracowała zupełnie nowe materiały edukacyjne, które mogą się przydać w nauce HiT-u (więcej informacji o inicjatywie Obywatelski HiT można znaleźć w zakładce „O nas”).

Nie wszystkie materiały, które planujemy opublikować, są już dostępne na stronie. Katalog jest na bieżąco aktualizowany i poprawiany, zachęcamy więc do regularnego sprawdzania jego zawartości.

Odpowiadamy na wyzwanie

Obywatelski HiT to katalog dla tych, którzy wybiorą konkretny podręcznik i program, ale też dla tych, którzy zdecydują się uczyć bez podręcznika i napiszą własny program oraz towarzyszący mu rozkład zajęć w oparciu o podstawę programową.

W poradniku Ośrodka Rozwoju Edukacji dotyczącym tworzenia programów nauczania czytamy: „O ile podstawa programowa jest dokumentem jednolitym obligatoryjnym dla danego przedmiotu we wszystkich szkołach w całym kraju, o tyle programów nauczania dla danego przedmiotu może być wiele, mogą one reprezentować różne koncepcje pedagogiczne, dawać wyraz różnorodnym ideom i myślom edukacyjnym”.

Nauczyciele i nauczycielki mają pełną swobodę wyboru materiałów dydaktycznych, a przede wszystkim – mogą uczyć w ogóle bez podręcznika, posługując się wybranymi przez siebie narzędziami i pomocami edukacyjnymi. Wiele osób pracuje tak już od lat, korzystając z własnych materiałów i pomysłów na zajęcia, a w razie potrzeby uzupełniając je o teksty z podręczników, encyklopedii i innych źródeł.

Program nauczania HiT-u – zróbmy to razem

Wiemy, że wiele osób już przygotowuje własny program, dopasowując go do potrzeb swoich uczennic i uczniów oraz do własnej koncepcji prowadzenia edukacji historycznej i obywatelskiej. Zachęcamy, podzielcie się nimi z innymi nauczycielami i nauczycielkami.

Zamierzamy upowszechniać opracowywane przez Was programy i materiały, tak by pomóc jak największej liczbie nauczycieli i nauczycielek w tej trudnej sytuacji. Czekamy zatem na propozycje od Was.

Do dzielenia się propozycjami i rekomendacjami zapraszamy wszystkie chętne instytucje, inicjatywy i osoby: stwórzmy wspólnie bibliotekę wartościowych materiałów.

Od redakcji
Skopiowano