1.3 przedstawia klasyczne określenie dobra wspólnego (bonum commune) i charakteryzuje jego obecność we współczesnych doktrynach politycznych
Udostępnij
Skopiowano
Materiały
Dobro wspólne
Ten artykuł dotyczy filozoficznego i politycznego pojęcia umowy społecznej, tzw. kontraktualizmu, a nie prawnej teorii kontraktów czy zobowiązań w ramach choćby dogmatyki prawa cywilnego.
Udostępnij
Skopiowano
Jak mogę pomóc ubogim?
Scenariusz lekcji podejmującej tematykę wsparcia prywatnego, organizacji non-profit, przyjaźni, empatii, organizacji społecznych oraz aktywności obywatelskiej w życiu publicznym.
Udostępnij
Skopiowano
Bonum commune: trzy uwagi o dobru wspólnym
Konrad Janowski i Michał Łuczewski[1] oraz Jadwiga Staniszkis, do których obserwacji się odnoszę, trafili w samo sedno, interpretując problem dobra wspólnego i możliwości jego poznania jako ściśle związany ze sporem między realizmem a nominalizmem filozoficznym. Jestem przekonany, że mają rację i że jest dokładnie tak: jeśli stanowisko filozoficznego realizmu jest uzasadnione, wówczas obiektywne dobro wspólne istnieje i jest poznawalne. Jeżeli jednak rację ma nominalizm, wówczas obiektywne dobro wspólne jest niemożliwe, istnieją wyłącznie subiektywne dobra jednostkowe, a „wspólne“ dobro jest tylko ich „sumą“.
Udostępnij
Skopiowano
Normatywny charakter “bonum commune”
Chociaż życie społeczne jest rzeczywistością duchową, to jednak wi-
docznym jego przejawem są liczne i zróżnicowane stosunki społeczne,
uchwytne w doświadczeniu zewnętrznym. Wszelkie więc badania życia
społecznego bądź empiryczne, bądź spekulatywne sięgnąć muszą do
analizy stosunków społecznych.
Udostępnij
Skopiowano
Prof. Jacek Hołówka “O państwie wynegocjowanym”
Rozmowa Cezarego Łasiczki z prof. Jackiem Hołówką w audycji OFF Czarek.
Udostępnij
Skopiowano