5.15 wyjaśnia pojęcia dekomunizacji i lustracji w kontekście prób wychodzenia z postkomunizmu, ujmuje te pojęcia na tle porównawczym, uwzględniając przykłady Niemiec i Czechosłowacji
Udostępnij
Skopiowano
Materiały
Modele dekomunizacji i lustracji
Po zapoznaniu się z materiałem:
Zdefiniujesz pojęcie lustracji i dekomunizacji.
Wyjaśnisz historyczne uwarunkowania tych procesów.
Scharakteryzujesz modele lustracji i dekomunizacji.
Udostępnij
Skopiowano
MIĘDZYNARODOWY SCENARIUSZ LEKCJI Pamięć zbiorowa, rozliczenia z przeszłością i konkurujące wspomnienia. Przykłady z Bułgarii, Litwy i Polski.
"Lekcja skupia się na kwestiach związanych z pamięcią zbiorową, rozliczaniem
się z komunistyczną przeszłością i konkurującymi wspomnieniami w
społeczeństwach trzech krajów: Bułgarii, Polski i Litwy. Podczas lekcji
uczniowie pracować będą z różnymi rodzajami źródeł, które reprezentują
różnorodne perspektywy i wykorzystywać będą aktywne metody uczenia
się."
Skopiowano
MIĘDZYNARODOWY SCENARIUSZ LEKCJI Zbrodnia i kara? Sprawiedliwość okresu transformacji w krajach postkomunistycznych. Przykłady z Bułgarii, Litwy, Polski i Niemiec.
Lekcja daje wgląd w złożone kwestie związane ze sprawiedliwością okresu
transformacji w krajach postkomunistycznych. Do kluczowych pytań
zgłębianych przez uczniów należą: Jak powinniśmy rozliczać się z
komunistyczną przeszłością i ludźmi odpowiedzialnymi za komunistyczne
represje i zbrodnie? Na jakie podejście zdecydowało się nasze państwo a na
jakie inne państwa? Jakie są różnice pomiędzy postępowaniem karnym,
lustracją i dekomunizacją? Scenariusz jest oparty m.in. na krótkich opisach
prawdziwych przypadków z czterech państw (Bułgaria, Niemcy, Litwa i
Polska), wykorzystuje i rozwija analizę krytyczną i odgrywanie ról.
Skopiowano
Jaki model dekomunizacji i lustracji jest najbardziej sprawiedliwy?
Po zapoznaniu się z materiałem:
Wyjaśnisz pojęcia lustracji i dekomunizacji.
Porównasz przebieg lustracji w Polsce z przebiegiem tego procesu w krajach ościennych.
Rozważysz zasadność przeprowadzania lustracji i dekomunizacji w Polsce po obaleniu komunizmu.
Udostępnij
Skopiowano
Kontrowersje wokół dekomunizacji i lustracji
Po zapoznaniu się z materiałem:
Wyjaśnisz, dlaczego po roku 1990 w wielu miastach zmieniono nazwy ulic.
Omówisz stwierdzenie premiera Jana Olszewskiego, które padło w telewizyjnym wystąpieniu w czerwcu 1992 r.: ""Wolnym narodem nie mogą rządzić ludzie zniewoleni"".
Wytłumaczysz, dlaczego sprawa lustracji jest jedną z najbardziej kontrowersyjnych, jeśli chodzi o rozliczenie z komunistyczną przeszłością, oraz przytoczysz argumenty jej przeciwników i zwolenników.
Udostępnij
Skopiowano
Ślady transformacji wokół nas. Kultura materialna schyłku PRL i początków III RP
Celem projektu jest odnalezienie w domu rodzinnym oraz w najbliższej okolicy przedmiotów i miejsc, które pochodzą sprzed kilkudziesięciu lat i stanowią ślady najnowszej historii naszych miejscowości i zarazem Polski. Po wykonaniu dokumentacji zdjęciowej uczniowie prowadzą historyczne poszukiwanie, a jego efekty prezentują w klasie, szkole, a może nawet szerzej – jako wirtualną galerię zdjęć lub wystawę przedmiotów. To propozycja na klasowy projekt czy edukacyjną wycieczkę, która może zająć kilka godzin lub kilka tygodni (wystarczy dopasować polecenia do konkretnej sytuacji i potrzeb).
Skopiowano