7.1 charakteryzuje główne zmiany kulturowe zachodzące w świecie zachodnim na przykładzie: ideologii „politycznej poprawności”, wielokulturowości, nowej definicji praw człowieka, rodziny, małżeństwa i płci; umieszcza te zmiany na tle kulturowego dziedzictwa Zachodu ujętego w myśli grecko-rzymskiej i chrześcijańskiej
Udostępnij
Skopiowano
Materiały
Dlaczego trzeba walczyć z dyskryminacją rasową, ksenofobią i innymi formami nietolerancji na świecie?
Dyskryminacja rasowa (rasizm) oraz ksenofobia nie są pojęciami i postawami jednolitymi. Zmieniały się one na przestrzeni dziesięcioleci i ewoluują również obecnie. W jaki sposób te i inne formy nietolerancji przejawiają się we współczesnym świecie? Czy nadal przywoływane są argumenty genetyczne i historyczne? Jaki wpływ ma wykluczanie grup ludności w życiu społecznym i gospodarczym poszczególnych państw? Na jakim etapie jest współczesna walka z rasizmem i ksenofobią? Pytania te zadają sobie nie tylko wszelkiego rodzaju organizacje walczące z nietolerancją, ale również zwykli ludzie, którzy doświadczyli agresji psychicznej lub fizycznej ze względu na swoją różnie rozumianą odmienność.
Udostępnij
Skopiowano
Edukacja międzykulturowa
Publikacja jest propozycją dla nauczycieli różnorodnych przedmiotów uczących w szkołach każdego typu - od podstawowej do ponadgimnazjalnej.
Dostępne w niej artykuły i scenariusze lekcji ułożone są w następujących działach:
Metodyka nauczania w edukacji międzykulturowej
Poznać siebie, by zrozumieć innych
W poszukiwaniu tożsamości narodowej, regionalnej, europejskiej
Poznać przeszłość, by zrozumieć przyszłość
Być tolerancyjnym, by kształtować współczesność
Wielokulturowość a prawo
Udostępnij
Skopiowano
Historia aborcji w Rzeczypospolitej
W trakcie zajęć uczniowie na podstawie źródeł historycznych, w tym aktów prawnych, poznają historię aborcji w Polsce. Spróbują znaleźć odpowiedź na pytanie o to, jak na przestrzeni ostatnich stu lat zmieniały się decyzje rządzących oraz nastroje społeczne w tej kwestii. Dokonają również analizy porównawczej polskiego prawodawstwa na tle innych państw w Europie i na świecie.
Materiały Transition Dialogue
Najnowsze
Kolekcja Obywatelski HiT
Lekcje i ćwiczenia
Kolekcja Transition Dialogue
Udostępnij
Skopiowano
Minister czy ministra? O tym, jak język kształtował i kształtuje rzeczywistość.
Zajęcia poświęcone są feminatywom – żeńskim formom gramatycznym nazw zawodów i funkcji. W ich trakcie uczniowie dowiedzą się, jak wyglądała dyskusja o języku 100 lat temu i jak wygląda współcześnie. Materiały źródłowe przybliżą młodzieży sposoby stosowania żeńskich końcówek przed II wojną światową. Podczas zajęć każdy z uczestników wykona obrazki (memy), których celem będzie promowanie komunikacji inkluzywnej.
Materiały Transition Dialogue
Najnowsze
Kolekcja Obywatelski HiT
Lekcje i ćwiczenia
Kolekcja Transition Dialogue
Udostępnij
Skopiowano