7.3 przedstawia kulturowe, społeczne i ekonomiczne konsekwencje rozwoju internetu i technologii cyfrowych
Udostępnij
Skopiowano
Materiały
Czy roboty zastąpią ludzi?
Scenariusz lekcji podejmującej tematykę podziału pracy, produktywności, technologii, innowacji, kapitału ludzkiego, związku człowieka z technologią oraz dobrobytu.
Udostępnij
Skopiowano
Czy jesteśmy uzależnieni od mediów społecznościowych?
Scenariusz lekcji podejmującej tematykę kosztu alternatywnego, wolności i odpowiedzialności, uzależnienia od technologii oraz społeczeństwa informacyjnego.
Udostępnij
Skopiowano
Komunikacja bezpośrednia a wirtualna
Scenariusz lekcji podejmującej tematykę systemów ekonomicznych, komunikacji online, przyjaźni, problemów i wyzwań społeczeństwa informacyjnego.
Udostępnij
Skopiowano
Era społeczeństwa internetowego
Scenariusz lekcji podejmującej tematykę technologii, innowacji, wymiany transgranicznej, komunikacji w internecie oraz społeczeństwa informacyjnego.
Udostępnij
Skopiowano
Jak rozpoznać propagandę?
Scenariusz lekcji podejmującej tematykę konkurencji międzynarodowej, globalnego rynku medialnego, kultury popularnej, niezależnych mediów, bezpieczeństwa narodowego oraz oporu społecznego.
Udostępnij
Skopiowano
Cyfrowa rzeczywistość generacji Z
Z tym scenariuszem przeprowadzisz lekcję historii i teraźniejszości podczas której młodzi ludzie:
• poznają prace Pawła Kuczyńskiego i ich związek z tematyką nowych technologii,
• poznają pojęcia: smog informacyjny, kultura „always-on”, generacja Z, bańka informacyjna, spersonalizowana gazeta, polaryzacja, autoindoktrynacja, tabloidyzacja, model ekspercki, „big data”, inwigilacja.
• zrozumieją powiązania pomiędzy sposobem funkcjonowania mediów elektronicznych a upowszechnieniem się dezinformacji (fake news), antynauki (pseudonauki, teorii spiskowych), polaryzacji i populizmu oraz tabloidyzacji treści;
Udostępnij
Skopiowano
Znaczenie Internetu we współczesnym świecie
Słowo „Internet” jest skrótem słów pochodzących z języka angielskiego „inter‑network” i dosłownie znaczy „między‑sieć”. Najprostszą definicją Internetu jest więc ogólnoświatowa sieć wymiany danych komputerowych, która charakteryzuje się nieograniczonym i otwartym dostępem. Internet narodził się 29 października 1969 roku w Stanach Zjednoczonych, kiedy to nastąpiła pierwsza, próbna transmisja danych.
Udostępnij
Skopiowano
NIE dla dezinformacji! Jak rozpoznać manipulację historią i historyczny fake news w Internecie
Skłonność do plotkowania i dawania wiary krążącym po-
głoskom towarzyszy ludzkości od zarania dziejów. Ta cecha
naszej psychiki jest związana zarówno z potrzebą zaspo-
kojenia ciekawości, jak i dążeniem do wzmocnienia po-
zycji społecznej osoby dysponującej nieznaną ogółowi,
poufną i ważną „informacją”
Udostępnij
Skopiowano
Edukacja wobec wyzwań społeczeństwa informacyjnego
Czy wiesz, jak wyglądało życie 30 lat temu? W jaki sposób ludzie porozumiewali się i co w tym zakresie uległo zmianie od tego czasu? Jak zmieniło się społeczeństwo? Porozmawiaj z rodzicami i dziadkami o ich życiu szkolnym i dowiedz się, skąd czerpali wiedzę, jak przebiegała ich nauka i nawiązywanie relacji z innymi ludźmi.
Udostępnij
Skopiowano
Prawda czy fałsz – Stowarzyszenie Demagog
Czym jest fact-checking? Jak chronić się przed fake newsami? Na te i wiele innych pytań odpowiada Marcel ze Stowarzyszenia Demagog oraz Wiktoria- licealistka, która zrealizowała swój mini projekt na temat fake newsów.
Udostępnij
Skopiowano